tisdag 24 juli 2012

Långtur-Så var det med maten.

Detta med maten kommer bli en utmaning på vår 3 veckors tur. Det gäller kunna hitta på nya maträtter och råvaror till dessa. Sen ska det gå att ta med sig det i en kajak utan kyla. Synd att Stefan inte gilla bulgur och thai mat.För det lever jag på. Undrar vad vi åt förra året? Det är bara plusa på en vecka med ideer.
Så en kok följer med denna gång.
Under högsäsong finns det flera krogar och fiskeställen att handla på. När vi paddlar kan man bara glömma dem. Det lite konstigt för det borde finna turister. Men jag kan ha fel.
Det blir surfa och twittra lite med folk för info om trevliga ställen. 
 
Vad kommer jag ta med mig? Massa rökta korvar brukar det gå åt. Soppkonserver av olika slag är bra att ha till lunch. Även färdiga soppor som blåbärssoppa är bra för varma dagar.
Sen har jag med mig ett bas förråd av ris, pasta,nudlar, mjöl, färska ägg, knäckebröd, socker, olivolja, dijonsenap, oliver,nudlar, torkad svamp och potatis.
Det som jag med flera har upptäckt att mycket håller sig väldigt bra i en kajak eller båt. Så allt som kräver kyla brukar vi klara i 3 dar ungefär genom frysa ned eller ha speciell frysväska. Något som brukar klara sig bra är parmesan i påse med bakpapper.  
Pasta med starkkorv.
Det som jag har med mig mer och mer är just grönsaker och frukt. Det är väldigt gott äta jordgubbar på en häll långt ut i havet.Och Lidl har H-grädde.
Sen kommer vi tll efterrätter. Mycket fruktsallad blir det med vaniljsås etc.
Det andra är att få tag i vatten. Men det brukar att lösa sig med gästhamnar, bensinmackar och kaffeställen.  Sen kommer vi ta in på camping bara för tvätta både kläder och ett par stinkande paddlare. Ett stopp i Loftahammar blir det för hälsa på moderskeppet. Då fyller vi på med godsaker som hemodlade grönsaker etc.
När det gäller vin och whisky blir det svårare ju längre upp vi kommer. Inga bolag med andra ord. Jag har koll på några utlämningsställen för leverans.
Jodå. Min aeropress följer med finkaffe. Annars är det kokkaffe som gäller.
Samma sak följer min Pop-up grill med. Det är alltid avslappnande att grilla ibland och ta ett glas rött.
Undrar om jag ska med mig några energigel  ifall att det måste in med energi i nödläge.
Får återkomma med vad lyckas att hitta. Då fall på twitter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar