lördag 12 mars 2016

Testar lite dimma.

En kajak behövdes hämtas upp för påskäventyr. Så varför inte ta en tälttur i den vackra sörmländska skärgården. Men behövde det göras i dimma?

Tiina undrar var vi är?

Lördag


Det tog lite tid att packa ihop bilen för sticka ut och paddla vid stugan. Det var nog bådas fel. Men jag var lite bakis. Men iväg kom vi ju.

Glada viftningar ifrån grannhunden så bar det iväg.
När vi höll på packa ihop kajakerna så kom dimman till viken. Nåja det blir lite svårare att paddla. Jag kan göra det denna tid på året och just i skärgård jag hittar i. Skönt att slippa alla söndagsseglare i detta väder. Så det bar det iväg.

Bara att paddla på.

Puh Rövskär.
Dimman var väldig tätt så vi fick gå på kompasskurs mellan öarna. Ett måste för att hamna rätt. Sikten var max 50 meter ibland. Och jag ville inte komma ut på öppet hav. Prickade bra på kurserna. Lite stolt blev jag över detta.

Och nu då? Eller dumglo.

Godispaus?

Där var du?

Lite sol.

Tiina?

Johan? Foto Tiina
När man paddlar i dimma upptäcker man hur tyst havet kan vara. Inga fåglar eller havsbrus. Så underbart att bara att vara i.

Kanske sol då.

Dimmigt in åt land.
 Direkt när dimman började lätta så kom fågellivet igång igen. Ett par örnarna satt och spanade efter något att äta. Sen fick de väl syn på något och flög de iväg.
Kom på att Tiina inte hade någon karta. Så fick min för att navigera. Jag hittar ju utan karta i vacker väder.
Livet åter i luften.

Tiina navigerar.

Kittelö.

Lite hårt vatten.
En snabb koll på vad vädret skulle bli så stack vi till ön som vi skulle tälta på. Bäst att passa på att njuta av solen också på land.

Lite ö slink.

Samma ö slink. Foto Tiina.

Väldigt grunt.

Favoställe

Alla med.

Njuter lite av solen.

Framme.
Passade på att ligga på Fårklubben nu. Sen kommer båtarna att inta denna ö. Nämligen alltid upptagen av båtfolk. Men nu la vi till här. Det är en riktig fin ö att tälta på. Sen att det finns en väldig bra eldstad underlättar också. Sa jag bra tarp möjligheter.

Lite kaffe på detta så är vi himmelriket.

Upp med tarpen.

Fin tältplats. Foto Tiina

Njuta lite av solnedgången. Foto Tiina

En bra målarbild. Foto Tiina 
Efter att njutit av solen ett tag och en vacker solnedgång så blev det att ta tag i maten. Denna gång var det laxpaket med potatis och guck. Sen bjöds det på Gino. Och allt med bra drycker till.

Årets första solnedgång.


Lite champagne tack.

Eld var det här

Eldfix.

Dessert tillverkning.

Laxpaket.

Mums sa Tiina o jag.

Gino

Njuter av elden. Foto Tiina

Söndag

Frostigt!
Jag vaknade lite tidigt och gick upp för slå en båge, Jag utan kameran. Då passade 2 örnar att dra genom sundet. En skön natur upplevelse att ta med sig hem. Sen bar det full fart till den varma sovsäcken.
Tiina vaknade med en ide om att nu var det baddags. Så hon iväg att bryta den tunna isen som hade lagts sig under natten. Jag kröp djupare ned i sovsäcken när hon frågade om jag skulle med.

Bad kaffe på g.
Sen var det bara att äta en god frukost bakom tarpen.

Lyxfrukost.

Äggmacka är ett måste.

Tarp.

Visa måste jobba på en söndag.
Nu blev det att paddla hem utan att köra fast i isen mellan öarna. Njuta lite av fin skärgård som jag inte har sett på flera månader. Och visa upp den för Tiina.

Så bär det iväg igen.

Kollar till midsommar ön. Foto Tiina
Slinker lite.

Slink o is.

Kul!


Ut mot Kråkfjärden.
När vi kom ut på Kråkfjärden såg jag en säl. Jag tyckte att jag såg en redan dagen innan när vi passerade i dimman. Men nu var jag säker och Tiina fick syn på den med. Och när vi paddlade vidare så dök den upp bakom oss för se verkligen vi paddlade där ifrån. Härlig natur upplevelse.

Tiina letar efter en bra väg hem.
 Efter vi kom iland var det bara att packa ihop allt för få hem allt till Stockholm.
Tck för en skön helg Tiina.
Hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar